Na začátku letošního roku jsem ze zvědavosti nahlédl do všech profilů na fotobankách, kde mám nějaké portfolio, abych se podíval, jak si vedou. Nebudu lhát, že jsem loňský rok z pohledu fotobank flákal, protože tak to je. A zpětně mi to i mrzí. Výsledky se sice ukáží po čase a o to víc jsem měl vytrvat a pravidelně makat na svém portfoliu.

Slyšíte slovo “Fotobanky“ poprvé? Tak mrkněte na rady a tipy co jsem pro vás připravil.


Jak si vedly fotobanky skoro bez mého zásahu v roce 2018?

Překvapivě vůbec ne špatně :-). Níže jsem sepsal zajímavé statistiky z jednotlivých fotobank co by vás mohli zajímat. Co vám bude chybět, napište pod článek a já se pokusím doplnit:


Nejaktivnější fotobanka

Stále vede můj největší favorit a tím je Shutterstock (= 100 prodaných fotek). Na druhém místě překvapila fotobanka 123rf. Vystřídala tak na druhé pozici fotobanku Dreamstime.


Nejprodávanější fotografie

Nejprodávanější je zas jedna překvapující. Ale tak to bývá vždycky. Tahle fotka vznikla jako testovací panorama před jedním výletem. Fotka je ze Šumavy, kousek od Špičáckého sedla. V tu chvíli byla trochu inverze přes den a byly vidět krásně Alpy. Proč ne ;-). Aneb myšlení zákazníků je vždycky jiné než fotografa.

Nejprodávanější fotografie na shutterstocku 2018

Nejprodávanější fotografie na shutterstocku 2018


Top 5 nejprodávanějších fotografií (Shutterstock)

Odkaz na moji Topku na Shutterstocku svědčí o tom, že i klasické krajinky jsou v roce 2018 a 2019 stále žádané. Z těchto 5 fotek mám celkový počet stažení 126.

Nejvyhledávanější klíčová slova

Pro hory: mountain, mountains, blue ,ridge, sky

Pro Madeiru: madeira (58.8%), island (29.4%), woman (5.9%)

Shutterstock - top 5 nejprodávanějších fotografií

Shutterstock – top 5 nejprodávanějších fotografií


Nejprodávanější portfolia

Tohle není rozhodně přesný údaj, protože vlastní portfolia, nebo sety si vytváříte z vašich nahraných fotografií sami. Důvodu může být víc. Vytváření setů můžete lépe trackovat vaše prodeje a statistiky. Zároveň si vytváříte přehledné portfolio pro budoucí sebe-prezentaci. Opět beru statistiky ze shutterstocku, protože je mají prostě nejlépe vychytaný.

Když pominu Top5 portfolio tak si nejlépe vedou následující 3:

Traveling (188 fotografií = 245 prodejů)

Madeira (35 fotografií = 118 prodejů)

Blue collection (40 fotografií /ilustrací = 96 prodejů)

Valentine’s Day (17 ilustrací = 49 prodejů)



Veškeré fotky co na webu naleznete je možné vytisknout na plátno, nebo kapa desku. Pokud se vám můj způsob a styl focení líbí mrkněte na portfolio a služby co nabízím.



Food and Drink (54 fotografií = 30 prodejů)

Backgrounds (21 ilustrací = 26 prodejů)

Statistiky nejprodávanějšího portfolia jsou pouze orientační. Nemusí souhlasit s dalšími statistikami v následujících či předchozích řádcích.


Nejsilnější měsíc v roce 2018

V průměru, když vezmu statistiky ze všech fotobank, se jedná o nejsilnější měsíce: Prosinec, Leden, Únor.


Počet prodaných fotografií v roce 2018

172. Největší zásluhu má Shutterstock, druhá je fotobanka 123rf, pak Dreamstime, Adobe Stock (= původně Fotolia), Depositphotos


Průměrná cena za 1 fotku

Průměrná cena za fotku není nijak překvapující, protože tak už to léta je. Pro někoho stále šok a hned opustí možnost prodávat na fotobankách, pro jiné standard. Průměrná cena za 1 fotografii je za předchozí rok zhruba 0.56$. Sami si položte otázku jak moc je to pro vás výhodné pravidelně přispívat svým obsahem na fotobanky. Za mě ano, ale chce to trpělivost, vytrvalost, neustále se přizpůsobovat trendům a potřebám zákazníků. To je jeden z mnoha cílů pro tenhle rok.


Průvodce fotobankami pro začátečníky

1. Díl – Registrace, výběr fotobanky.
2. Díl – Výběr nejlepších fotografií, důvody zamítnutí.
3. Díl – Klíčová slova, název a popis fotografií pro fotobanky.
4. Díl – Způsoby nahrávání fotografií na fotobanky.


Fotobanky – cíle pro rok 2019:

  • Dosáhnout počtů fotografií na každé fotobance 1000.
  • Zaměřit se hlavně na fotobanky Shutterstock, 123RF, Adobe Stock a Dreamstime.
  • Pravidelně přispívat 30-50 fotkami / týdně
  • Zaměřit se více na kategorie v kterých mám nejvíce prodejů (cestovní fotografie, krajinářské fotografie a fotografie přírody)
  • Nadále nepřispívat na IstockPhoto (vhodné spíše pro komerční fotografy) a Pond5 (= nepřehledný a složitý proces uploadování fotek)
  • Více fotografií s lidmi = větší šance prodeje. To je trochu oříšek v případě, že fotíte street. K prodeji fotografií, kde jsou viditelné osoby, potřebujete jejich písemný souhlas. Některé fotobanky (myslím Shutterstock Dreamstime vyžadují souhlas i když je osoba zády, nebo je vidět jen silueta)


-----------------------------------------------------------------------------------

Don`t copy text!

Pin It on Pinterest

Share This