+420 721 713 450

Fotobanky – tipy a rady do začátku

Ve svém předešlém článku jsem vám řekl pár slov o fotobankách a jak začít vydělávat díky fotografování nebo tvorbě vlastních ilustrací. Nahrání fotografií do fotobanky nabízí pasivní příjem pro kohokoliv. Teď vám řeknu více o tom, jak fotobanky vlastně fungují, jaké fotografie se prodávají a jestli je tenhle typ výdělku online to pravé ořechové. V následujících bodech jsem shrnul základní rady a tipy pro všechny z vás, kteří se chtějí pustit do spolupráce s fotobankami.

Tipy a rady do začátku

  • Christmas Tree Vector

    Zkusit či nezkusit? Každý může mít samozřejmě obavy ze zveřejnění vlastní práce. Trápí vás otázky, k čemu se fotky použijí, jestli o ně bude vůbec zájem. Tyhle obavy pociťuje každý umělec, který něco vytváří a zveřejňuje a jsou pochopitelné, přesto je nutné překonat strach. Odměnou vám totiž může být dobrý pocit z prodané fotografie, uznání z kolektivu ostatních fotografů a hlavně možnost vytvoření si vlastního, nezávislého příjmu

  • Fotobanky nabízí skvělý vedlejší přivýdělek, u kterého se můžete kreativně rozvíjet. Spojte koníček s prací a zužitkujte své nadání.Cena jedné fotky v bance se sice nejeví nijak závratná – pohybuje se od 25 centů až po 5 dolarů v závislosti na podmínkách jednotlivých fotobank, ale člověk si musí uvědomit, že tady nejde o zboží, které se prodává jen jednou. Když fotku nahrajete, je součástí vašeho portfolia jak dlouho jen chcete. Pokud budete mít fotku v bance např. rok, může si jí stáhnout několik stovek až tisíc lidí, takže vám do rodinného rozpočtu přinese klidně i 100 dolarů!!! Samozřejmě, ne každá fotka bude takhle úspěšná, ale představte si, že jich budete mít v portfoliu několik set.
  • Fotobanky, o kterých se zmiňuji výše, spadají do oblasti „Royalty-Free Stock Photography“. Pojem Royalty-Free znamená, že produkt je oproštěn od poplatků za každé použití. Samozřejmě, fotografie nejsou automaticky zdarma, ale pokud si je někdo koupí, může je dál volně používat dle vlastní potřeby. Kupujícímu tím však na produkt nevzniká výhradní právo a původní majitel (to jste vy) ho může nadále prodávat i u dalších fotobank, zveřejňovat atd.  Neplatí také žádné časové omezení, i když použití snímků je obvykle limitováno na několik tisíc reprodukcí.
  • Vysvětleme si ještě, co znamená termín Stock Photography. Jedná se o fotografie, které se využívají komerčně, jako pozadí pro články, ilustrační fotografie, reklamní fotografie, podklady pro webdesignéry nebo grafiky. Nejde o umění, spíš o zachycení té správné chvíle nebo objektu (detail jídla se může hodit na stránky o vaření, podepisování smlouvy zase využijí banky nebo společnosti nabízející finanční služby, atd.)
  • Jsou pro vás fotobanky to pravé?  – Každá práce něco vyžaduje, a pokud chcete začít vydělávat na vašich fotkách, nebude tomu jinak ani tady. Hlavní podmínkou je samozřejmě dobrý fotoaparát (s co největším rozlišením, 4MPx je absolutní minimum, ale v době, kdy i chytrý telefon nabízí 12MPx by to nemělo představovat problém).  Rodinné záběry asi nebudou to pravé, nejlépe ve vašem portfoliu vyniknou studiové fotky lidí vykonávajících různé činnosti. Nesmí vám chybět „oko“ pro focení, trpělivost a hodně času, abyste zpočátku nasbírali dostatek materiálu pro vaše portfolio. Váš výdělek je úměrně závislý od počtu fotografií, které nahrajete.
  • Síla je v množství, ale i kvalitě, ze začátku to bude chvíli trvat, než přijde vaše první výplata.
  • Co byste měli fotitnejvětší zájem je samozřejmě o fotografie lidí v práci (obzvlášť pokud se jedná např. o obchodníky podepisující smlouvy, nebo předávající si balík peněz). Snímek zobrazující šťastnou rodinku před novým domem se může hodit realitní kanceláři. Fotografie lidí projevujících různé emoce zase využijí reklamní agentury. Jenom se ujistěte, že máte souhlas fotografovaných lidí se zveřejněním jejich fotografií (formulář souhlasu je volně ke stažení přímo na stránkách fotobank).

Pokud se zaměříte na konkrétní objekt, bílé pozadí usnadní další úpravu fotky pro případného zájemce a zvýší šanci prodeje. Fotky zátiší, na kterých je místo pro reklamní text nebo typicky kýčové fotografie (kytky, zvířata, detail tekoucí řeky, krajinky) se ve vašem portfoliu také neztratí. Abstraktní fotografie se zase skvěle hodí na vektorovou nebo bitmapovou grafiku nebo pozadí pro webdesignéry.

Jak začít prodávat fotografie online?

Na internetu se nachází mnoho mikrofotobank, ale myslím, že každého zajímá, které jsou ty nejlepší. Pokud doopravdy začínáte fotit a nemáte v záloze kvalitní portfolio, doporučuji začít s fotobankou Dreamstime. Sice vám do začátku nabídne menší výdělek, než některé jiné fotobanky (např. Shutterstock). Na druhou stranu je mnohem jednodušší pro začátečníka založit zde své portfolio, získat zkušenosti co a jak se prodává a co se vyplatí fotografovat.



Veškeré fotky co na webu naleznete je možné vytisknout na plátno, nebo kapa desku. Pokud se vám můj způsob a styl focení líbí mrkněte na portfolio a služby co nabízím.



Pokud už máte k dispozici pár opravdu kvalitních fotografií, mým úplným favoritem mezi fotobankami je Shutterstock.

Nabízí mnohem lepší odbyt fotografií s dobrým výdělkem. Má obrovskou základnu kvalitních fotografií a většina zájemců se obrací právě sem… S tak velkým odbytištěm je tedy samozřejmé, že mají přísnější podmínky.

Vybírejte prvních deset fotografií opravdu pečlivě, jinak se může stát, že vám je zamítnou. Nevěšte však hlavu. Zkoušejte dál a dříve nebo později vám váš návrh přijmou a můžete rozjet své portfolio v jedné z největších fotobank.

Přehled na závěr

Na závěr přehled fotobank, které jsem vyzkoušel (na začátku jsou ty, které považuji za nejlepší z hlediska prodeje):

Doufám, že tyto rady a tipy Vám dokázali odpovědět na Vaše otázky. Pokud vás zajímá něco dalšího, napište mi do komentářů co vám zde chybí a já to doplním v dalším článku.

Přečtěte si našeho průvodce fotobankami

Martin Šístek
Autor webu, fotograf, hudebník a PT-trader. Všechno tohle jsem uvařil za svůj život v Plzni. Cestovní a krajinářská fotografie je pro mě koníčkem, snažím si z cest přivést nové poznatky a zážitky, které pro vás sepisuji do cestopisů na mém blogu. Svatební fotografie a komerční projekty jsou pro mě prací, kterou jsem si sám vybral a přistupuji k těmto kategoriím s nejlepším svědomím a vždy maximálně připraven. Cheers! (folk-punk brewed in Pilsen)

3 komentáře “Fotobanky – tipy a rady do začátku

  • Do ry den, chtela jsem se zeptat, jestli vlozeni fotek, nebo registrace neco stoji?

    • Dobrý den,
      registrace ani vložení fotografií nic nestojí. Zaregistrujte se jako přispěvatel (contributor) a můžete vložit fotografie ke schválení.

Trackbacks & Pings

Zanechte váš vzkaz

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Don`t copy text!
Share This