Za východem a západem slunce na Šumavu

Konečně nadešel víkend, na který jsem popravdě už nějakou tu dobu čekal. Práce dodělaná, předpověď počasí ideální, všude sněhu habaděj. Bylo načase udělat si výlet spojený s focením krás našeho kraje. Jako první mě napadlo vyrazit na Ještěd, jenže ty plány ztroskotaly v sobotu kolem dvanácté hodiny, kdy jsem věděl, že západ slunce nestihnu, a proto jsem zvolil dvě jiné lokality – člověk je od přírody tvor líný. No a u mě to platí dvojnásobek (nebudu vám nalhávat. Línější varianty jsem měl v hlavě od předchozího večera). Vybral jsem hrad Kašperk a rozhlednu Boubín.

Západ na Kašperku

Hrad Kašperk, západ slunce Kašperské hory

Hrad Kašperk, západ slunce Kašperské hory, Nikkor 24-120 f/4, 1/125, f/10, ISO 200, 70mm

Sbalil jsem si věci a v sobotu odpoledne vyrazil směr Kašperk. V zimě samozřejmě prohlídka hradu není možná, ale to mi vůbec nepřekáželo. Měl jsem v plánu stihnout západ slunce a vyfotit si hrad a zasněžené okolí z vyhlídky Pustý hrádek, která se nachází zhruba 400 metrů od hradu. Vyhlídku tvoří kamenné zbytky dvoupatrové stavby a pětiboké věže, která měla chránit hrad před ostřelováním. Dnes nabízí Pustý Hrádek úchvatný pohled na samotný Kašperk i celé okolí.

Siluety stromů, západ slunce Kašperské hory

Siluety stromů, západ slunce Kašperské hory, Nikkor 24-120 f/4, 1/500, f/9, ISO 200, 120mm

Západ slunce nad Kašperky

Západ slunce nad Kašperky, Nikkor 24-120 f/4, 1/125, f/10, ISO 200, 120mm

Poledník, západ slunce Kašperské hory

Poledník, západ slunce Kašperské hory, Nikkor 24-120 f/4, 1/125, f/10, ISO 100, 120mm

K vyhlídce jsem dorazil zhruba hodinu a půl před západem slunce. Cesta na vyhlídku není nikterak dlouhá, trvá přibližně 15 minut, ale během ní mě minulo tolik lidí, že jsem měl obavy, jestli vůbec budu mít kam postavit stativ. Když jsem však dorazil na místo, byl jsem překvapen malým počtem lidí. Upřímně jsem si myslel, že v tak nádherný den se tady budou hemžit zástupy, zima a nadcházející tma však asi mnoho lidí odradila.

Svatobor, západ slunce Kašperské hory

Svatobor, západ slunce Kašperské hory, Nikkor 24-120 f/4, 1/10, f/13, ISO 100, 120mm

Pravda, dva páry se sice chvilku kochali spolu se mnou, ale na to nejhezčí divadlo nečekali a odešli. Při zlaté hodince se ke mě přidal jeden další fotograf, s kterým jsme se pustili do řeči a čekání na západ slunce i samotné focení proto proběhli ve velice příjemné atmosféře.

Hrad Kašperk, západ slunce Kašperské hory

Hrad Kašperk, západ slunce Kašperské hory, Tokina AT-X 11-20mm F2.8 PRO DX, 1/60, f/13, ISO 100, 14mm

Fotografii hradu Kašperk jsem se pokusil vymazlit co nejvíce to šlo. Snažil jsem se co nejvíce přiblížit dechberoucí realitu místa. Proto jsem použil expoziční bracketing s rozsahem 2 EV, dále metodu exposure blending a abych zabránil nechtěným odleskům na fotografii od slunce, použil jsem tuto vychytávku od Václava Krpelíka.

Trik spočívá v tom, že prstem zakryjete slunce, eliminujete tedy na fotografii nejvíce světlé místo a rovněž zabráníte odleskům od slunce. Nejjednodušším způsobem je vytvořit 3 fotografie expozičním bracketingem se zakrytým sluncem a další 3 fotky kompletní scény(bez použití palce). Následně jsem vybrané fotografie spojil a doladil v grafickém editoru. Fotografie Kašperku je výsledkem 6ti fotografíí lepených na sebe. Pro bližší informace mi samozřejmě napište. Rád poradím 😉

Poté, co jsem si dosyta vychutnal pohled na zasněžený Kašperk zahalený do svitu zapadajícího slunce, vydal jsem se ke známým, kteří bydlí kousek od Kašperku a kteří mi nabídli ubytování, takže jsem nemusel nic shánět. Čekal na mě teplý spacák, kachlová kamna a plány na následující den.

Východ slunce na Boubínu

Stavba rozhledny Boubín byla dokončena v roce 2005 a stala se nejvýše položenou dřevěnou rozhlednou v České republice. Nachází se ve výšce 1360 m nad mořem. Na výšku měří 21 metrů a na ochoz vede 109 schodů. V roce 2011 byla vyhlášena za druhou nejhezčí rozhlednu Jihočeského kraje.

Východ slunce, rozhledna Boubín

Východ slunce, rozhledna Boubín, Tokina AT-X 11-20mm F2.8 PRO DX, 1/100, f/8, ISO 100, 11mm, EV – 1,33

Na Boubín jsem vyrazil brzo ráno, protože jsem chtěl stihnout východ slunce. Podle mapy.cz by cesta měla trvat 1.40 hodiny, avšak díky tomu, že jsem se z postele vymotal o něco později, tak jsem musel přidat do kroku a překvapivě stihnul cestu za 1.30. Ve finále mi zbývalo celých 11 minut do východu slunce. No, na ranní kávičku to nebylo, ale měl jsem dost času připravit si techniku a rozhlédnout se do kraje.

Cesta na rozhlednu Boubín

Cesta na rozhlednu Boubín, Tokina AT-X 11-20mm F2.8 PRO DX, 1/50, f/11, ISO 100, 20mm

Pokud se chcete dostat na Boubín, nejlepší je zaparkovat auto na parkovišti v Kubově huti, případně se tam dopravit vlakem nebo autobusem. Modrá turistická stezka vás krásně dovede až nahoru pod vrchol Boubínu, kde odbočíte na červenou a ta vás dovede na přímo na vrchol k rozhledně. Rozhledna Boubín je dostupná celoročně, neplatí se žádné vstupné.

Východ slunce, rozhledna Boubín, Nikkor 24-120 f/4, 1/20, f/11, ISO 100, 105mm

Cesta nahoru vede lesem po vrstevnici, bohužel na výhledy jsem si musel počkat až nahoře. Nicméně zajímavý úsek pro mě začínal po odbočení na červenou turistickou cestu. Protože jsem se rozhodl navštívit rozhlednu v zimě, musel jsem se potýkat se sněhem a náledím. V létě tento problém samozřejmě nehrozí, a proto je cesta mnohem jednodušší. V zimě jsem však zjistil, že ani moje pohodlné kožené goretexové boty do extrémních podmínek nezvládají náledí, které pokrývalo nádherné dřevěné schody a lávku vedoucí Boubínským pralesem. Několikrát jsem si málem natloukl, ale naštěstí to dobře dopadlo.

Cesta na rozhlednu Boubín

Cesta na rozhlednu Boubín, Tokina AT-X 11-20mm F2.8 PRO DX, 1/30, f/8, ISO 100, 11mm, EV -0,33

Cesta na rozhlednu Boubín, Tokina AT-X 11-20mm F2.8 PRO DX, 1/30, f/11, ISO 100, 11,5mm

Když jsem dorazil nahoru, zjistil jsem, že jsem tam sám. Zřejmě se nikomu dalšímu nechtělo vstávat a šplhat se na rozhlednu při mínus 15 stupních, ale ve chvíli, kdy nad Alpami vykouklo sluníčko a zalilo celý kraj, mi to ani kousek nevadilo. Ty tam byly myšlenky na strastiplnou cestu za tmy, nevadilo mi ani to, že jsem byl zpocený, jak jsem se hnal, abych to stihnul. To ticho… a ten pohled do kraje, ten je prostě k nezaplacení. Naplní vás úžasnou bázní a štěstím, že můžete být svědkem takové krásy.

Východ slunce, rozhledna Boubín, Nikkor 24-120 f/4, 1/30, f/8, ISO 100, 120mm

Východ slunce, rozhledna Boubín. Zajímavý stín prodlužující noc na opačné straně Šumavy. Nikkor 24-120 f/4, 1/8, f/11, ISO 100, 120mm

Z Boubína jsem měl krásný pohled na Alpy, bylo vidět na Dachstein a Grossglockner. Perfektní výhled byl například i na Temelín, což byl docela zajímavý kontrast s přírodou. Když jsem se otočil viděl jsem i Roklan, pouze Javor se mi schovával někde v dáli.  Po chvíli kochání a focení jsem se otočil a vyrazil zpátky domů.

Východ slunce, rozhledna Boubín

Východ slunce, rozhledna Boubín,  Nikkor 24-120 f/4, 1/125, f/8, ISO 160, 120mm, panorama složeno ze 7-mi snímků – vertikální snímání

Východ slunce, rozhledna Boubín. Pohled na Alpský masiv

Východ slunce, rozhledna Boubín. Pohled na Alpský masiv,  Nikkor 24-120 f/4, 1/125, f/8, ISO 160, 75mm

Východ slunce, rozhledna Boubín. Pohled na Temelín v mlze

Východ slunce, rozhledna Boubín. Pohled na Temelín v mlze, Nikkor 24-120 f/4, 1/125, f/8, ISO 160, 100mm

Východ slunce, rozhledna Boubín. Pohled na Roklan

Východ slunce, rozhledna Boubín. Pohled na Roklan,  Nikkor 24-120 f/4, 1/8, f/11, ISO 100, 75mm

Ještě bych rád upozornil na zajímavost, kterou byste si neměli nechat ujít. Pokud nebudete spěchat na vrchol kvůli východu slunce a budete mít chvilku času, můžete si prohlédnout jedno zajímavé opevnění s bunkrem. Najdete jej po cestě nahoru Boubínským pralesem, hned na začátku pod Basomskou loukou. Po levé straně je bunkr (řopík), který jen tak někde neuvidíte, takže menší odbočka určitě stojí za to.

Všechny fotografie byly pořízeny ze stativu (VANGUARD VEO 265AB), abych zabránil nechtěnému posunu fotoaparátu a zamezil rozostření snímku.

Použitá technika:

Veškeré fotky co na webu naleznete je možné vytisknout na plátno, nebo kapa desku. Pokud se vám můj způsob a styl focení líbí mrkněte na portfolio a služby co nabízím.

-----------------------------------------------------------------------------------