Malajsie 2017 – země tisíců tváří (cestopis)

Za focením mrakodrapů i opiček

Psalo se září 2017. Naposledy jsem zkontroloval fotoaparát Nikon D7200 a plán cesty. Napřed supermoderní Singapur. Poté autobusem do pralesa a čajových plantáží v Malajsii. Poslední velký milník bude “polothajský” ostrov Langkawi na západě Malajsie. Nakonec otočkou přes Singapur do tichého Amsterdamu. A to vše namačkat do dvou týdnů. Už tehdy jsem věděl, že budu mít prst prakticky permanentně na spoušti. Na cestou jsem si sebou vzal “jen“ 3 objektivy – Nikkor 50mm f/1.8 G, Nikkor 85mm f/1.8 G a Tokina 11-20mm /f2.8. Vždyť jsme letěli do míst, o kterých si mnozí fotografové nechávají zdát!

Přílet na Singapurské letiště - Malajsie cestopis, Martin Šístek

Přílet na Singapurské letiště

S čtyřčlennou posádkou jsme vyrazili směrem Ruzyně. S přestupem v Amsterdamu jsme se dostali do Singapuru za necelých 14 hodin.

Singapur – městský státeček na jihu Malajského poloostrova. Jako celá Asie, i on bují rozmanitostí. Můžete zde zaslechnout na 20 jazyků! Kolem hlavního ostrova je rozeseto 63 menších ostrůvků. Na ploše 113x menší než ČR žije 5,5 milionů občanů, převážně buddhistů. Často narazíte i na muslimy a s trochou štěstí na křesťany. Singapur je místem, kde se mísí mnoho náboženství a kultur.

Takzvané Lví město je směsicí nejrůznějších architektonických stylů, od koloniálních britských staveb až po supermoderní mrakodrapy. Pokud se chcete ukrýt před davy turistů, navštivte jeden z mnoha parků či botanických a zoologických zahrad.

První dojmy ze Singapuru

Z letadla jsme se přesunuli rovnou do taxíku. Ihned nás zaskočila silná klimatizace. Zatímco venku vám nanuk do minuty roztaje, v dopravních prostředcích a budovách skoro nasazujete svetr. Až pojedete na Malajský poloostrov vy, nezapomeňte na bundu, dlouhé kalhoty a šátek na krk. Klimatizace klidně srazí teplotu z 35 °C na 18 °C.

Singapur Downtown Malajsie cestopis, Martin Šístek

Downtown Core, Singapur

Než jsme se vzpamatovali z teplotního šoku, dojeli jsme do našeho hotelu na kraji města. Natěšení na obří futuristické mrakodrapy, téměř jsme se rozeběhli do centra. Napřed jsme ale museli projít obytnou čtvrtí. Když místní viděli naše nezahalené holky, vrhali na nás doslova ďábelské pohledy.

Chystáte se do Singapuru? Získejte ode mě slevu 725 Kč na vaše první ubytování přes AirBnB!

Centrum u zálivu Marina Bay je rájem na zemi. Moderní technologie všude kolem a luxusní mrakodrapy nad hlavou. Restaurace pod nadvládou Islámu, ve kterých je alkohol sprosté slovo. Po vyleštěných ulicích se prochází mnoho turistů a singapurská smetánka. Nechtějte vědět, kolik zaplatíte za vyplivnutou žvýkačku na zem! Z pobřeží na vás vybafne Singapore Flyer, donedávna největší ruské kolo na světě. Na druhé straně mostu Helix Bridge se tyčí komplex mrakodrapů Marina Bay Sands. Luxusní kasíno a hotel se pyšní bezkonkurenčně nejatraktivnějším bazénem na světě – kdo z vás plaval 200 metrů nad zemí? V Marina Bay si neobjednávejte jídlo. Cena je nekřesťanská a hamburger vůbec neuspokojil mé chuťové pohárky. V klidnější části města se najíte až 3x levněji a chutněji. To samé platí v Malajsii.

Noční panorama Singapuru - Malajsie cestopis, Martin Šístek

Noční panorama Singapuru – vlevo hotel Marina Bay Sands v popředí s ArtScience Museum. Vpravo bussiness centrum Downtown Core

Moderní centrum

Střed Singapuru je čistý klenot uprostřed džungle Asie. Zatímco zde bych se skoro nebál jíst ze země, jinde si na hygieně vážně nepotrpí. Proto na vaše cesty přibalte desinfekci, vlhčené ubrousky a pořádné zásoby pitné vody. Při výpravách na odlehlejší místa doporučuji i filtr na vodu.Marina Bay Sands - Malajsie cestopis, Martin Šístek

Pár kroků od mrakodrapů září pohádkově osvětlené, 50 metrové ocelové konstrukce – superstromy zahrad Gardens by the Bay. Jsou domovem kapradin, vinné révy, orchidejí a dalších rostlin. V noci nabízejí dechberoucí světelnou show doprovázenou živou hudbou. Připadali jsme si tu jako ve filmu Avatar. Já, zapálený fotograf, tu byl v sedmém nebi. Na svůj Nikon D7200 jsem našrouboval nového miláčka – filtr ND 1000x od společnosti VFFOTO – a zjistil, o jak mocný nástroj jde. Filtr ND 1000x se stal nenahraditelným pomocníkem, který konečně dodal mým fotografiím správnou dynamiku.

Velice mě zaujalo i singapurské metro – přehledné, podobně jako to londýnské. Dávejte si ale pozor na některé zákazy. Milenci se tu nemohou ani držet za ruce, natož líbat. Během jízdy je zakázáno pít a konzumovat národní ovoce durian – jeho neuvěřitelný smrad by v uzavřených prostorách působil jako biologická zbraň. Netuším, co hrozí za porušení zákazů. Ale vzhledem k tomu, že je metro značené zkratkou SMRT, doporučoval bych zákon nedráždit.

Malajsie 2017 cestopis - fotograf Martin Šístek

Jak procestovat svět za pusu? Tato kniha na cestu je plná zajímavých rad a tipů od zkušených digitálních nomádů. Stáhni si ukázku knihy Travel Bible zde.

Různé tváře města

Další den jsme nastartovali levnou snídaní v jednom z pouličních stánků. Pak jsme vyrazili do Čínské čtvrti na výbornou čínu a naše milované pivo Chang. Konečně jsme si odpočinuli od jinak všudypřítomných Arabů. V China Town jsem pořídil spoustu fotografií Sri Mariamman Temple, nejstaršího hinduistického chrámu v Singapuru. Odpoledne jsme věnovali obdivování rozmanité architektury různých částí města. Překvapilo nás, jak krásně architekti dovedou skloubit zeleň s moderními stavbami. Singapur nabídne neuvěřitelné výhledy z luxusních hotelů i tajemná odlehlá zákoutí. Mnoho budov nás skutečně zaujalo.

Přesun do Malajsie

Večer jsme řekli Lvímu městu sbohem. Autobusem jsme vyrazili do hotelu Rain Forest Inn ve vesničce Ringlet v Malajsii. Naneštěstí řidič neuměl anglicky ani kváknout. Chvíli trvalo, než z mapy vyrozuměl, kam chceme. Na hranicích nás čekala důkladná dvojitá kontrola – div naše batohy neobrátili vzhůru nohama. Ulevili jsme si až za hraničním mostem. Vloudila se ale chybička – autobus zastavil vedle plantáží v Blue Valley u Tanah Rata – asi 36 kilometrů před Ringletem. Do cíle jsme si museli odchytnout bus mířící do Kuala Lumpur. Cestou drncal jako tank na bitevním poli. Silnice se nebezpečně klikatila, kufry padali z náhlavního prostoru do uličky a my se drželi všeho, co šlo – pásy tu neexistovali. Jediní řidiči byli v pohodě a nevadilo jim, že světla odhalují jen pár metrů nebezpečné silnice. Rada ostatním cestovatelům: Do Ringletu jeďte z Kuala Lumpur, to se dostanete přímo.

Čajové plantáže - Malajsie cestopis, Martin Šístek

Čajové plantáže se rozprostírají po celém údolí v okolí vesnice Ringlet

Jediná dlouhá zastávka proběhla v noci nedaleko rušné dálnice, kde stála velká tržnice. Doplnili jsme si tu zásoby, ale malajsijská kuchyně nám zrovna nesedla. Najít pouliční stánek s levným jídlem byl docela problém. A v Malajsii to platilo dvojnásobně.

Ringlet je typická malajsijská vesnička. Rozkládá se v krásné přírodě okolo čajových plantáží na Cameron Highlands. Podnebí je tropické, ale zároveň horské – díky tomu je tu snesitelné teplo.

Panorama údolí Cameron Highlands - Malajsie cestopis, Martin Šístek

Panorama údolí Cameron Highlands.

Čajové plantáže - Malajsie cestopis, Martin Šístek

Cameron Highlands.

V jediné ulici najdete trhy, restaurace i obchody. Vesnička se probouzí velmi brzy k životu. I když bylo 9 ráno, měli jsme problém najít v restauraci volnou židli. Je zde zvykem začínat den pálivým kuřetem s rýží na sladkokyselé omáčce. I my jsme nakonec přišli pokrmu na chuť. Navíc vás postaví na nohy lépe než litr kafe. V každé restauraci vás jídlo vyjde na úplně jinou cenu. Musíte ji co nejvíce usmlouvat, protože většinou nemají jídelní menu. Nečekejte ale zázraky, na turisty jsou dobře připravení.

Probouzet se v pralese

Rain Forest Inn – oáza pěti bungalovů uprostřed pralesa, kterou si nelze vynachválit. Kde jinde vás vzbudí zpěv exotického ptactva a šumění vodopádu? Kde se lépe ztotožníte s místní kulturou, než v tradiční dřevěné chýši na kůlech? Hotel je asi 20 minut jízdy jihovýchodně od Ringletu, 15 km po silnici 102. Majitelé mají pusu od ucha k uchu, zajímají se o vás a rádi se vším poradí. Jedním z nich je John, který se podílel i na stavbě hotelu. Žije původním domorodým způsobem a rád vás naučí spoustu dovedností. Věděli jste třeba, že vůně a pára z vyvařených listů marakuje, ananasu či citronové trávy odpuzuje komáry? Z jedné zajímavé rostliny vyrábí třením přírodní mýdlo, které působí i jako repelent proti nebezpečným komárům – dvě v jednom. Jiná rostlina dává pitnou vodu a opět funguje jako repelent. Ženy jistě ocení nenápadné červené bobule, které se používají jako rtěnka.

John nám ukázal, jakými nástroji si uloví dnešní večeři. Viděli jsme jeho “galerii” pastí pro zvířata. Vysvětlil nám používání foukačky a jaké druhy jedů platí na různá zvířata. Zbraň dokáže zabít i tygra – nejnebezpečnější šelmu v Malajsii.

Domorodec nám dal také skvělou radu o nákupu jahod. Protože mají v Malajsii málo zeminy, pěstují je v kokosových slupkách a dosypávají tunou chemie. Jsou určeny hlavně pro export. Na tržnicích raději sáhněte po těch z Austrálie, Nového Zélandu či Korei.

Královské hostiny a skútr za hubičku

Snídaně jsme měli v ceně ubytování. Servírovali se placky zvláštní chuti, navenek podobné palačinkám. Další variantou byli fazolové placky. Z kuchaře jsem vymámil jen to, že do obou typů se dává hodně mléka a pestrá směs rozemletých květin z pralesa. K plackám nám podávali jahodové a papájové džemy a 6 druhů pálivých omáček – na kterých tu všichni ujíždí. K tomu ještě kupu banánů a marakují pro extra energii.

Snídaně byli jen slabý odvar večeře. Každý den v Rain Forest Inn jsme dostali královskou porci, kterou nešlo spořádat. Nejvíce tam bylo dušené rýže. Ta se peče na ohni v bambusové tyči a podává se zabalená v banánovém listu. Někdy se v listech banánů přímo vaří. Dále kuře na tři způsoby, zelenina ve sladkokyselé omáčce a spousta pokrmů z džungle. Nejvíc mě zaujali fialové brambory – superpotravina současnosti. Jsou nasládlé a na jazyku docela suché – ale vynikající. Za nekřesťanskou žranici nám účtovali 30 Malajsijských ringgitů (160 Kč) na osobu. Večeře uměla pořádně roztančit chuťové pohárky. A navíc jistota absolutní bio a homemade kvality.

Z hotelu jsme jezdili na skútrech objevovat střed Malajsie. Jedním z cílů byli vyhlášené čajové plantáže Habu v Cameron Highlands. Omrkli jsme, odkud pocházel ten výborný černý čaj, který nám v hotelu nabízeli. Ochutnávku místního zeleného čaje si také nešlo odpustit. Kromě spokojeného žaludku jsem si odtud odvezl mnoho jedinečných fotografií.

V Rain Forest Inn si za skútr účtovali 10 ringgitů (52 Kč) na hodinu. Při vypůjčování jsem vždy velmi obezřetný: Dávám pouze kopii občanky a před převzetím vše nafotím. Zde ale byli majitelé takoví pohodáři, že jsem jim důvěřoval. Skútr byl také na pohodu a ani spálená brzda nevadila – i když některé kopce byli fakt prudké. Na skútru jsem měl tu čest s manuálním řazením – moje premiéra. Kolem nás svištěla samá vytuněná auta. Motorka to má na zdejších úzkých silničkách mnohem lehčí. Protože je Malajsie bývalá anglická kolonie, musel jsem si zvyknout na jízdu vlevo. Rada pro cestovatele: Také zásuvky jsou v Malajsii podle britského vzoru – nezapomeňte si koupit redukci.

První kroky na Langkawi

Z pohádkového hotelu Rain Forest Inn se mi vůbec nechtělo. Až vidina dalších fotografií mě přiměla zvednout zadek a nasednout na bus k přístavu na ostrov Langkawi. Jízda trvala skoro celý den a nožičky si pořádně odpočli – byli uťapané z výprav předchozích dní. Čím blíže jsme byli ostrovu, architektura, obyvatelé a celková atmosféra mi připomínala Thajsko. Čemu se divit, když Langkawi je co by kamenem dohodil od hranic? Trhy s jídlem, občerstvení na pojízdných vozítkách,… Sbíhali se mi sliny. V trajektu jsem si chtěl dát nohy na trnož a spláchnout žízeň pořádným pivem. Alkohol tu ale byl sprosté slovo a kolem chodili samí muslimové a Indové. Po vylodění další zklamání – na ostrově žádné Thajsko, opět malajsijská kultura.

Veřejná pláž Tanjung Rhu Beach, Ostrov Langkawi

Dost nám kručelo v břiše. Pro místní stánkaře je ale hygiena cizí slovo. Doporučujeme jíst tam, kde je největší fronta. V jednom dobrém stánku cestou na pláž nás oběd vyšel na 30 korun. Jídlo na “vyšší úrovni” dostanete v restauracích. Musíte ale rozeznat tu pro místní od turistické. Pokud si nedáte pozor, zbytečně si připlatíte 50 procent. Cenu vždy vyjednávejte předem. Buďte také připraveni, že k jídlu dostanete pouze vidličku a lžíci. Nože jsou zvykem pouze v restauracích zaměřených na evropskou či celosvětovou kuchyni.

Láká tě vyrazit a poznat svět? Máš strach? Neboj, tahle kniha tě dokonale připraví na Tvoji dlouhou cestu. Stáhni si ukázku zdarma pod následujícím obrázkem.

Ukázka zdarma

Ostrov Langkawi - Malajsie cestopis, Martin Šístek

Jídlo na ulici jsme vybírali podle vůně a obsazenosti místních

Co nesmíte minout

Pláží je tu spoustu, ale většinou náleží k hotelu a strážci vás nenechají ani projít. My jsme si oblíbili veřejnou pláž Tanjung Rhu Beach. Pokud vám nevadí silné podvodní proudy, zamilujete si ji také. Za návštěvu stojí i malá Pasir Tengkorak Beach, kde je pohoda a klid. Jako fotograf jsem si pobřeží oblíbil kvůli slušným západovkám, například té na pláži Taman Awam Teluk Yu. K jejich pořízení potřebujete dobrý stativ. Mě se už dlouho osvědčil VEO 265AB od společnosti Vanguard.  Na ostrově se ukrývá spousta krásných vodopádů, například Seven Wells Waterfall nebo Durian Perangin Waterfall. Cestou k nim vás budou doprovázet zvědaví opičky a varani. Můj parťák byl z džungle unešený a celé putování kvalitně zaznamenal na Panasonic GH-5. Mezi oblíbené atrakce pralesa patří 125 metrů dlouhý Langkawi Sky Bridge. Díky skvělým výhledům na přístav Telega Harbour Marina s majákem Perdana Quay to je ideální místo pro fotografy.

Langkawi je bezcelní zóna – jako stvořená k nákupu. S parťákem jsme se tu zásobily naším oblíbeným pivem Chang.

Malajsie 2017 - fotograf Martin Šístek

Cestovat po světě několik měsíců a přitom si ještě přivydělávat? Jak? To se dozvíš v této knize – 135 způsobů, jak si vydělávat na cestách.

Amsterdam – fotografická třešnička na dortu

Předposlední den jsme se vrátili do Singapuru prozkoumat další čtvrti. Už nás přepadal stesk po domově a chtělo se nám spát. Zbýval ale ještě celý den v Amsterdamu.

Bylo září a v Amsterdamu ani stopa po turistech. Skákal jsem radostí, že budu moci nafotit liduprázdné uličky. Bohužel, jsme v holandském městečku strávili pouze půl dne.

Jsme u konce našeho 14ti denního putování po Malajsii. Co říci závěrem?

Malajsie má rozhodně co nabídnout, fotografům i turistům. Trochu lituji, že jsme mnohá zajímavá místa museli z časových důvodů vynechat. Kdo ale tvrdí, že jsme dali Malajsii sbohem? V Praze jsem se ani neohřál a už plánuji, kde příští rok provětrám fotoaparát.

Ostrov Langkawi - Malajsie cestopis, Martin Šístek

Západ slunce – maják Perdana Quay.

Zalíbil se vám článek? Mrkněte na další cestopisy. Třeba z Madeiry!

12_2017 Banner_eshop_transparentní_modrý text

Martin Šístek
Autor webu, fotograf, hudebník a fanoušek krypta, v kterém si spořím na důchod ;-). Všechno tohle jsem uvařil za svůj život v Plzni. Cestovní a krajinářská fotografie je pro mě koníčkem, snažím si z cest přivést nové poznatky a zážitky, které pro vás sepisuji do cestopisů na mém blogu. Svatební fotografie a komerční projekty jsou pro mě prací, kterou jsem si sám vybral a přistupuji k těmto kategoriím s nejlepším svědomím a vždy maximálně připraven. Cheers! (folk-punk brewed in Pilsen)

Trackbacks & Pings

Zanechte váš vzkaz

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.